8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما 8pic.ir     مكانی برای آپلود رایگان فایل های شما
سوالات عمومی آزمون استخدامی ها
سوالات ،عمومی ،آزمون، استخدامی ،

آستان قدس رضوی

 

آستان قدس رضوی بنیادی است در شهر مشهد که متولی حرم و موقوفات علی بن موسی الرضا (امام هشتم مسلمان‌های شیعه) است. آستان قدس رضوی در لغت به معنی بارگاه پاک و مطهر امام رضا(ع) است ولی در اصطلاح و به طور عموم به مجموعهٔ حرم مطهر، دستگاه‌ها، نهادها، ادارات فرهنگی، صنعتی، کشاورزی، درمانی و... گفته می‌شود که منتسب به علی بن موسی الرضا است.[۱] فعالیت‌های آستان قدس رضوی در راستای حفظ احیای موقوفات و ایفای تعهدات بر اساس نیات واقفان و نیازهای زائران حرم علی بن موسی‌الرضا است.

محتویات

  • ۱ پیشینه
  • ۲ ساختار
  • ۳ درآمدها
  • ۴ جستارهای وابسته
  • ۵ منابع
  • ۶ پیوند به بیرون

پیشینه

تولیت آستان قدس از آغاز دوران صفوی و رسمی شدن مذهب تشیع در ایران اهمیت یافت و توسط پادشاه وقت تعیین می‌گردید. پس از انقلاب اسلامی انتخاب تولیت بر عهده ولی فقیه گذاشته شد. تولیت آستان قدس رضوی از ابتدای انقلاب به حکم روح الله خمینی با عباس واعظ طبسی است.[۲]

ساختار

این سازمان شامل شش حوزهٔ معاونت،شامل معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین،معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی،معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی،معاونت املاک و اراضی،معاونت امور حقوقی و موقوفات،معاونت فنی و عمران موقوفات است.یک سازمان تحت عنوان سازمان توسعه حریم حرم حضرت رضاعلیه السلام که متولی توسعه حرم و ساخت و سازهای آن است و موسسه سازمان اقتصادی رضوی تحت مدیریت مهندس مهدی عزیزیان که سرپرستی حدود پنجاه شرکت اقتصادی را بر عهده دارد و دفتر ایشان در بلوار خیام،بین خیام 33و35 قرار دارد، و پانزده موسسه و بنیاد فرهنگی و اجتماعی زیر نظر شورای عالی فرهنگی است.

این بنیاد با استفاده از نذورات و موقوفات مردمی اهدا شده توسط بیش از 20 میلیون زائر حرم علی بن موسی الرضا [سالیانه] و در آمد های شرکتها و موسسات وابسته به سازمان اقتصادی رضوی تامین مالی می شود.بیش از 43%زمینهای مسکونی شهر مشهد و زمین‌های قابل کشت در اطراف مشهد و سایر شهرهای ایران نظیر تهران،قزوین،اصفهان،دامغان،سمنان،یزدوکرمان و... متعلق به آستان قدس رضوی است. ارزش تقریبی این زمین‌ها تا حدود ۲۰ [میلیون] دلار تخمین زده شده است. این بنیاد بزرگترین کارفرما در استان خراسان است که مجری حدود 50 شرکت و موسسه اقتصادی نطیر کارخانجات صنایع چوب، نان قدس رضوی، کارخانه آرد،موسسه دامپروری قدس رضوی با بیش از 13000راس گاو، و دو دانشگاه تحت عنوان دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام رضا(ع) است و گفته می‌شود فعالیت خود را با خرید سهام شهاب خودرو و کمباین سازی اراک به حوزهٔ خودروسازی نیز گسترش داده است. تولیت این بنیاد با عباس واعظ طبسی است که از افراد قدرتمند مجمع تشخیص مصلحت نظام است.[۳] همچنین قائم مقام آستان قدس رضوی در حال حاضر سعید عبدالحسینی می باشد که دفتر ایشان در ساختمان شماره 1 در اداره مرکزی آستان قدس رضوی بنا شده است .

درآمدها

حرم علی بن موسی الرضا سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر شیعه از سراسر جهان است. احتمال می‌رود که دارایی‌های آستان قدس رضوی از دارایی‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان بیشتر باشد که گمان می‌رود یکی از بزرگترین و ثروت‌مندترین بنیادهای جمهوری اسلامی است. بسیاری از معتقدین شیعه اموال خود را به این آستان وقف می‌کنند. در سال ۱۹۹۰ میلادی آستان قدس رضوی مالک بیش از ۲٫۹۰۰ مایل مربع یا ۹۰٪ از زمین‌های قابل کشت در استان خراسان وزمینهای بسیار دیگری در تهران،قزوین،اصفهان،یزد و کرمان،سمنان و دامغان و...است. بنابراین بزرگترین زمین‌دار خراسان بوده است. آستان قدس رضوی مالک حدود 50 شرکت مختلف است که تحت نظارت سازمان اقتصادی رضوی فعالیت می کنند. و بیش از ۱۵٫۰۰۰ نفر را در زمینه‌های مختلف استخدام خود دارد، از جمله: کارخانه‌ها، شرکت‌های ساختمانی، کشاورزی، خدمات مذهبی، دو دانشگاه، مؤسسات فرهنگی، خدمات اجتماعی و . این بنیاد درآمدی بیش از ۱۳۰ میلیون دلار در سال دارد.[۴]



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 13 خرداد 1393برچسب:آستان قدس رضوی,
ارسال توسط رحیمیان